Klinkklaar (vervolg van vervolg)

Standaard

Ineens was het september, na een lange zomerstop. Vrijdag 8 september, om precies te zijn. De dag van les 7, van Taal- en muziekproject Klinkklaar, begonnen in maart van dit jaar (dat rijmt). Alle acht Rare Vogels waren weer present. En schrijflustig als altijd.

We kregen hoog bezoek: Francisca Snip (zoek die rare vogel maar eens op…). Als docent tekstvoordracht. Omdat schrijven 1 ding is, maar hardop voor publiek spreken heel iets anders. Iets spannenders, ook. Waarbij je andere dingen nodig hebt: ar-ti-cu-la-tie, intonatie, volume en… durf! Om maar wat dingen te noemen.

In deze les zou blijken dat ook een flink dosis Goed Luisteren en Samenwerken handig zijn. Gelukkig heb je dan veel aan je duo-maatje. Ook helpt het als je erg Aanwezig bent en Serieuze Aandacht hebt voor de tekst die je zelf (soms al een heel tijdje terug) hebt geschreven. 

En… hoe breng je die tekst vervolgens over naar je publiek, als dat meters verderop zit en jou en je tekst voor het eerst hoort? Samen met de hele groep kun je leuk uitproberen wat er gebeurt als je… met z’n allen roept, of fluistert. Bijvoorbeeld. 

Of als je heeeeeel overdreven duidelijk spreekt. Soms komt er dan toevallig iets uit dat spatgelijk klinkt. Waarmee het op muziek gaat lijken. En dat, lieve jonge schrijvers, is misschien wel het (of een) idee van Klinkklaar?

Tot slot: als je een lied gaat zingen (speciaal zelfgemaakt ter ere van Kinderboekenweekthema ‘Bij mij thuis’) dan heb je veel aan een docent die zo mooi kan zingen als Francisca. Plus… een toevallig aanwezige GITAAR (dat rijmt ook).

Volgende week meer! 

Plaats een reactie